Im dynamiczniej rozwijają się nie tylko miasta, ale i wsie, im więcej jest kreatywnych, młodych wykształconych ludzi, tym więcej powstaje różnorodnych i innowacyjnych firm. Najwięcej zaś jest jednoosobowych działalności gospodarczych, bazujących na pomysłach i kapitale zaledwie jednej osoby. Nierzadko są to biznesy zakładane w domowym zaciszu, niepotrzebujące niczego, poza otwartym umysłem oraz klientami. Mały biznes to jedna z najczęściej próbowanych form zarabiania pieniędzy na własny rachunek, zgodnie ze swoimi umiejętnościami oraz kwalifikacjami.
Z założeniem małego biznesu nie ma dzisiaj praktycznie żadnego problemu – jeśli masz dobry pomysł, i szczególnie, jeśli jest on niskobudżetowy, nie zawsze potrzebujesz nawet własnego biznesplanu. Wystarczy zarejestrowanie działalności gospodarczej za pomocą Internetu, a także zgłoszenie się w odpowiednich urzędach – Głównym Urzędzie Statystycznym, w ZUS-ie oraz w urzędzie Skarbowym. Zajmie ci to nie więcej, jak jeden dzień. Wygląda kusząco, prawda?
Każdy z nas z pewnością ma z tyłu głowy pomysł na własny, dochodowy biznes, którego jednak boi się otworzyć – wszak rynek jest ogromny, konkurencja również, zawsze istnieje więc pewne ryzyko. Jak mawiają jednak wielcy – nie ma nic ten, który nic nie ryzykuje. A praca na etat często dzisiaj skutecznie zniechęca do tego rodzaju zarabiania na własne utrzymanie.
Wśród popularniejszych pomysłów na mały biznes można z pewnością wymienić firmy copywriterskie, w których do prowadzenia firmy wystarczą własne umiejętności – tak zwane lekkie pióro, komputer oraz odpowiednie grono odbiorców, których dzisiaj nie brakuje. Nie brak jednak również bardziej innowacyjnych i ciekawych przedsięwzięć, takich jak organizowanie kreatywnych i niebanalnych wycieczek po konkretnym mieście. Bardzo często również można trafić na firmy związane z gastronomią czy cateringiem. Jak zawsze – w tej kwestii ogranicza nas jedynie nasza własna wyobraźnia.