Tworząc stronę internetową swojej firmy naszym głównym celem jest aby jak największa liczba osób ją zauważyła oraz przeczytała. Nie jest to jednak takie proste, gdyż w sieci istnieją miliony witryn o podobnym charakterze oraz tematyce. Aby sprawić żeby nasza strona była odwiedzana z większą częstotliwością od innych, należy przeprowadzić tak zwane pozycjonowanie stron internetowych, które jest szeregiem działań marketingowych, służących podwyższeniu pozycji naszej witryny w wyszukiwarce, którą najczęściej są Google. Innymi słowy dąży się do tego, aby po wpisaniu danej frazy nasza strona wyświetliła się jako pierwsza propozycja. Pozycjonowanie stron jest inaczej zwane jej optymalizacją lub w skrócie SEO, czyli search engine optimization.
Zazwyczaj po wpisaniu w wyszukiwarce danej frazy około trzy pierwsze pozycje stanowią opłacone strony reklamowe, czyli ktoś musiał uiścić stosowną opłatę aby je tam zamieścić. Pozycjonowanie stron można jednak przeprowadzić bez ponoszenia dodatkowych kosztów, czyli bez konieczności dokonywania opłaty firmie Google.
Pozycjonowanie stron nieodłącznie wiąże się z tak zwanym SEM, czyli Search Engine Marketing, który jest działaniami koordynującymi wyniki wyszukiwania. Pozycjonowanie stron to nie jedyny składnik SEM, obejmuje on również płatne reklamy, w skrócie PPC, oraz SEO.
To na jakiej pozycji pojawi się dana strona po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarce nie jest przypadkowe. Bezpośrednio poniżej stron opłaconych znajdują się witryny, których treść w największym stopniu odpowiada wpisanej w wyszukiwarkę frazie. Wynik w postaci ułożonych stron, który uzyskujemy jest wynikiem działania specjalnie stworzonego algorytmu, który jest wykorzystywany przez firmę Google. Mechanizm ten został opatentowany i szczegółowy sposób jego działania nie jest znany, jednak udało się określić czynniki mające bezpośredni wpływ na to, w jakiej kolejności pojawiają się dane witryny. Elementów tych, które opierają się na pozycjonowaniu stron jest około dwustu i można podzielić je na dwie grupy. Pierwsza z nich dotyczy tego, jakie treści są zamieszczane na stronie oraz w jaki sposób ona działa, natomiast druga dotyczy popularności witryny, czyli ilości odwiedzających ją użytkowników.
Pozycjonowanie stron w zakresie jej treści oraz działania skupia się przede wszystkim na ilości treści jaka jest na niej umieszczana, pojawieniem się słów kluczowych, wpisanych w przeglądarce, które mogą wystąpić zarówno w nagłówkach jak i treści tekstów, częstotliwości z jaką na witrynie pojawiają się nowe materiały, optymalizacji kodu HTML oraz szybkości ładowania strony.
Pozycjonowanie stron w oparciu o jej popularność skupia się natomiast na ilości linków występujących w sieci, które prowadzą do przekierowania na nią. Czynnikiem znaczącym jest również jakość stron, czyli ilość odwiedzających i jej popularność, na których są umieszczane wspomniane wcześniej linki.
Jeżeli pozycjonowanie stron opiera się na korzystaniu ze słów kluczowych, wówczas możemy określić częstotliwość jego wpisywania w wyszukiwarkę przez użytkowników.